Het meisje in de rode jas is het verhaal van Roma Ligocka, geboren in 1938 te Krakau. Bij de première van ‘ Schindler’s List’ is zij uitgenodigd als overlevende van het getto van Krakau. Dan verschijnt het enige authentieke fragment in kleur: een klein meisje in een rode jas dat zich angstig verstopt als de Duitsers het getto van Krakau ontruimen. Op dat moment realiseert Roma zich: ‘Dat ben ik’ en is zij in staat haar verhaal werkelijk te gaan vertellen.
Marius Gosschalk vertelt het verhaal van Roma op een persoonlijke manier, tegen de achtergrond van het Joodse Pésach. Het is een verhaal van onderdrukking en bevrijding, uiteindelijk van innerlijke bevrijding. Deze voorstelling is oorspronkelijk gemaakt in het kader van de Rrood symposia ‘Schetsend denken’.

Meer Informatie

In juni 2007 ging ‘Het meisje in de rode jas’ in première. Een eenmalige theaterproductie in het kader van een Rrood symposium ‘Een ode aan de kunst’, in de Rode Hoed te Amsterdam. Het thema was: “Hoe verstaat een mens de kunst om een oorlog te boven te komen?” Eind 2009 klonk herhaaldelijk de vraag om ‘Het meisje….’ opnieuw op de planken te brengen. 4 mei en 8 september 2010 is “Het meisje” gespeeld. Sindsdien is deze voorstelling beschikbaar.

Acteur Marius Gosschalk blijft dicht bij het verhaal van Roma Ligocka. Gosschalk vertelt een verhaal van bevrijding. Zijn eigen ervaringen met Pesach vieringen en zijn toenmaals nog kleine zoon onder de Seider- tafel is het kader waarin het decor aanvangt, om plots te veranderen in een setting waarin het kind onder een tafel in 1942 in Krakau gesitueerd is. De kleine Roma Liebling, vraagt zich af “Waarom is deze avond anders dan alle andere avonden”? (“Ma nish ta na, ha laila ha zeh mi kol ha lei lot”?) De toeschouwer ervaart de oorlog door de ogen van een kind en ziet hoe grote mensen zich gedragen. We ontdekken de kunst van een kind om zich onzichtbaar te maken. We zien dat het leven “gewoon” doorgaat onder de rook van Auswitch/ Birkenau en met het kamp Plazov in zicht. En steeds klinkt de stem van de grootmoeder van Roma, die altijd bij haar is, ook al leeft ze al lang niet meer. Zij blijft de klemmende vragen stellen als de volwassen Roma vlucht in werk, verslaving, verkeerde relaties. Dit verhaal gaat niet alleen over de vraag hoe een mens het meest verschrikkelijke overleven kan. Het naoorlogse communisme in Polen, waar iedereen een verrader kan worden. De ondragelijke slapeloosheid en hoofdpijn als ‘het ‘ allemaal al lang voorbij is. Vertellen,steeds opnieuw,blijkt een weg van bevrijding….in woord in dans en muziek.

Doelgroep

In deze bijzondere voorstelling wordt het thema bevrijding van verschillende hoeken belicht. Niet alleen vanuit de vertelling, maar ook in de muziek en dans. De voorstelling stelt vragen. Wat betekent vrijheid voor volwassenen en wat betekent het voor jongeren? Weten we dat van elkaar? Het verhaal van Roma vraagt om na te denken over onderdrukking en vrijheid, slachtoffer en daderschap, over de eigen verantwoordelijkheid en ons eigen vermogen om vrijheid te creëren. Wat kunnen volwassenen van kinderen leren? Wat denken kinderen / jongeren hiervan? Deze insteek is op scholen inzet van het lespakket. Er zijn uiteenlopende mogelijkheden om de voorstelling in een lespakket in te passen. Dit kan op aanvraag geleverd worden.
Marius Gosschalk maakte een serie solovoorstellingen. Naast “Het meisje in de rode jas’ maakte hij voorstellingen naar de boeken: ’De Alchemist van Paolo Coelho; ‘De vier maaltijden’ van Meir Shalev; ‘Oscar en oma Rozerood‘van Eric Emanuel Schmidt; ‘Oblomov’ van Ivan Gontsjarov; ‘Scrooge’ van Charles Dickens.

Muziek

Cellist Rene Berman (Gelders orkest) mag één van Nederlands beste Bach vertolkers worden genoemd. Hij weet groeiende belangstelling te wekken voor zijn bijzondere Bach-dagen.

Dans

Danseres Tamar Shahinian (1980, Ramallah, Palestina / Israel) is een symbool van herwonnen vrijheid. Zij danste ruime tijd bij het Internationaal Danstheater en is thans verbonden aan danstheater Aya. Producties: Zij acteerde en danste in ‘Tienduizend zakdoeken’ met Heddy Lester (2009), had een leidende rol in ‘Nesjomme’ van Brigitta Hauer (2008 – 2009). Zij werkte met o.a. Conny Janssen,bij dansgroep In Between, Jan Knoppers en Maurits van Geel in het I , Jan Sevcik in ‘Anistar’, Wies Bloemen in ‘Bronstsluier’ en Nadi Malengreaux in ‘Samsara’. Zij speelt tevens in producties van Dragon producties (o.a. ‘Presto’).

Regie

Brigitta Hauer heeft een indrukwekkende staat van dienst bij het Internationaal Danstheater. Zij heeft furore gemaakt onder andere met de voorstelling ‘Nesjomme’ waarin zij met dans en vertelling (Heddy Lester) de ziel van Jodendom door de eeuwen heen voelbaar wist te maken voor het Nederlandse publiek. Haar expertise draagt in deze regie bij aan de sterke en intense voorstelling.

Dimitri ‘stroomt’ over de wereld, schenkt een glaasje muntthee en vertelt verhalen…………… verhalen die hij hoort op zijn reizen en nu hun weg vinden naar de harten van zijn publiek. Het was in Tanger dat een oude kristalhandelaar hem het verhaal vertelde van Santiago de herdersjongen uit Andalusië.Wie volgt het verlangen van zijn hart? Wie leest de tekens en duikt in de ziel van de wereld? De verteller Dimitri neemt ons mee op de reis van Santiago en vertelt ons over zijn fouten, zijn moed, liefde en zijn ontmoeting met de Alchemist. Deze stelt hem op de proef en leidt hem naar zijn schat.(naar het boek van Paulo Coelho)

Stenen op de weg is een verteltheater programma met verhalen uit de wijsheid van vele culturen over de hele wereld. De verhalen reizen net als stenen. Je kunt ze oprapen en een tijdje met je mee dragen, als her-innering. In deze voorstelling stelt Marius zich de vraag “Ik vertel zo veel verhalen, maar…..wat is mijn verhaal?” Begeleid door de bijzondere muziek en klanken van Ignas vertelt Marius zijn verhaal en weeft daar een serie bijzondere verhalen en gedichten doorheen. Elk verhaal spiegelt ons eigen verhaal. Ze moeten verteld worden. Want een leven zonder verhalen is als een reis door de woestijn zonder water.

Marius Gosschalk is geïnspireerd geraakt voor verhalen vertellen tijdens zijn studie bij Prof H. van Praag. Ignas te Wiel is als zoon van een Jazz/Zigeuner violist is al vroeg met muziek van over de hele wereld opgegroeid. De combinatie verhalen en muziek gaf meteen een klik in de ontmoeting tussen Marius en Ignas. Van hieruit is het programma: Stenen op de weg ontstaan.

Ignas te Wiel is Multi- instrumentalist, tovert met instrumenten van over de hele wereld en opent de deur van je ziel om de verhalen binnen te laten. Hij treedt o.a. op in diverse Jazzensembles met o.a. Rembrandt Frerichs maar was ook een aantal jaren drijvende kracht in verhalentheater Terra Incognita.